Butlletí de juliol 2025

Posem fil a l’agulla per endreçar el nostre poble

A l’Estartit, com a molts altres indrets, tenim diversos temes pendents, i un de ben important és aconseguir una uniformitat i harmonia visual als nostres carrers. Façanes, tendals, rètols i mobiliari urbà han estat durant anys temes damunt la taula sense arribar a concretar-se. Ara, des de l’EST, ens hem posat a treballar amb pas ferm.

Fa uns mesos vam iniciar un procés participatiu per definir una nova ordenança d’ocupació de la via pública (OVP), pròpia del nostre poble, tenint en compte que cada nucli del municipi té les seves particularitats. Estem contents amb el grau de participació ciutadana i amb l’aportació de propostes, com ara la definició d’una carta de colors per al mobiliari dels establiments oberts al públic.

La nostra voluntat és aprovar aquesta ordenança el juliol perquè entri en vigor a principis de 2026. Això permetrà als establiments una transició suau i gradual, sense haver de fer grans inversions, sinó aprofitant la renovació natural del mobiliari per arribar, a mitjà termini, a una imatge cohesionada i cuidada del nostre poble.

Paral·lelament, estem treballant també en una ordenança de paisatge urbà, en una fase inicial, però amb la voluntat de tenir-la aprovada dins aquesta legislatura. Un cop el document estigui més avançat, volem repetir el model participatiu per consensuar amb tothom els criteris generals a seguir.

Tot plegat no ens portarà canvis visibles immediats, però sí canvis estructurals que, amb 4 o 5 anys vista, transformaran l’aspecte general de l’Estartit. I això només funcionarà si, alhora, som exigents amb el manteniment de façanes i espais privats, que també han de complir els mínims establerts.

Obres al Club Nàutic en plena temporada

Durant les darreres setmanes hem pogut veure obres en marxa al Club Nàutic, algunes d’elles en ple inici de temporada turística, a partir del mes de juny. Recordem que, segons la normativa municipal, no es poden fer obres durant aquests mesos, per no perjudicar el descans i benestar de residents i visitants.

Tot i que el Club Nàutic es troba en zona portuària —i per tant, no està subjecte a aquesta normativa—, hem parlat amb els seus responsables per traslladar-los el malestar de molts veïns i veïnes, així com de restauradors i clients, que han hagut de dinar o sopar entre pols i soroll. Entenem que, més enllà de la legalitat, cal tenir sentit comú i respecte pel nostre entorn turístic.

1. Nivell de neteja: molt per millorar

Des que vam accedir al govern, ens vam proposar millorar el nivell de neteja del poble. Però ens està costant molt arribar al nivell que voldríem. Això es deu, bàsicament, a dos factors:

  • Mancances en el servei municipal

Hi ha una manca generalitzada de neteja: fanalets bruts, papereres desbordades, carrers amb taques antigues, contenidors en mal estat… A això s’hi afegeix una elevada presència de gossos i, sovint, la manca de neteja de les miccions i altres restes. El poble necessita baldeig, neteja amb aigua a pressió i un manteniment real.

Com que el nou contracte de neteja no estarà llest ni el 2025 ni probablement el 2026, des de l’EST hem demanat a l’Equip de Govern Municipal que actuï amb urgència i compri ara una part de la maquinària mínima necessària, com ara:

Vehicles petits elèctrics pel buidatge de papereres amb mànega d’aigua a pressió i almenys una escombradora nova, per garantir una qualitat mínima de servei. Entenem que en cas d’avaria puntual es pugui recórrer al lloguer d’una màquina. Però no podem funcionar sempre així. No és raonable que la neteja d’un poble com el nostre depengui de si una màquina està disponible de lloguer o no. Aquesta maquinària especialitzada s’ha d’encarregar amb molts mesos d’antelació, i cal previsió per garantir que la tinguem quan realment faci falta.

Si Urbaser no guanya la nova adjudicació, el nou adjudicatari podrà assumir les amortitzacions. El que no podem assumir és tenir un poble brut un any més per no haver actuat a temps.

La resposta de l’alcalde al darrer Ple? Que no calen màquines noves, que Urbaser ja en lloga quan cal. Una resposta que trobem totalment insuficient i que no afronta la magnitud del problema.

2. Incivisme d’alguns ciutadans

També cal dir-ho: hi ha qui no col·labora. Sovint veiem mobles, electrodomèstics, runes o andròmines deixades al costat dels contenidors. Una deixadesa que perjudica la imatge del poble i la feina dels serveis de neteja.

Afortunadament, la gran majoria de ciutadans actuen correctament, però cal que siguem més exigents amb el respecte a l’espai públic. Entre tots, hem de defensar la netedat i la dignitat del nostre poble.