


Nous acords entre l’Ajuntament i l’EMD per reforçar serveis, inversions i estabilitat financera
Fa uns dies es va celebrar la comissió bilateral entre l’Ajuntament de Torroella de Montgrí i l’EMD de l’Estartit. En aquesta reunió es van materialitzar diverses peticions realitzades per part de l’EMD durant els darrers mesos i que, si tot va bé, es veuran reflectides en el pressupost durant les properes setmanes.
Es tracta de temes principalment en matèria d’endeutament, gestió de serveis i planificació d’inversions.
Des de L’EST valorem positivament el clima de col·laboració i els compromisos adoptats, tot i que som conscients que encara queda camí per recórrer en diversos àmbits, i creiem que és necessari remarcar que tots aquests avenços només són possibles perquè l’EMD existeix com a institució pròpia del poble. Sense aquesta estructura, l’Estartit no podria participar de manera real en les decisions que l’afecten ni podria accedir a determinades fonts d’ingrés i subvencions que només s’obtenen a través d’aquesta figura, com la doble línia de finançament del Pla de Barris.
Els acords adoptats a la comissió bilateral es poden resumir en els següents punts:
1. Endeutament i finançament de projectes
Un dels blocs centrals de la reunió va ser l’endeutament. Es va acordar que l’Ajuntament transferirà 90.000 € a l’EMD perquè aquesta pugui amortitzar el préstec vinculat al pla de sanejament que aquesta es va veure obligada a iniciar degut al forat econòmic deixat per l’anterior govern. Aquest pas permetrà estabilitzar la seva situació financera i liquidar la resta del préstec.
Això suposa quedar sense endeutament, fet que permetrà dur a terme una nova inversió molt necessària: el canvi de gespa del camp de futbol de l’Estartit.
Per fer-ho, l’EMD haurà de concertar un nou préstec, i l’Ajuntament es va comprometre a autoritzar-lo durant la comissió bilateral. Això es deu al fet que l’endeutament de l’EMD computa amb l’endeutament global de l’Ajuntament, i per això necessita de l’autorització d’aquest per poder sol·licitar qualsevol tipus de préstec.
Igualment, es va acordar donar el vistiplau a la sol·licitud de finançament per avançar les obres vinculades al PUOSC 2026, ja que la subvenció atorgada està prevista per al 2028 i caldrà un préstec de tresoreria per poder executar les obres abans.
2. Gestió de serveis municipals
Pel que fa al servei de neteja de les dependències municipals situades a l’Estartit (lavabos públics, oficina de turisme i seu de la policia local), es va acordar formalitzar una encomana de gestió. Això permetrà regularitzar la situació i garantir la transferència de fons corresponent, tant per a aquest any com per als propers. Aquest pas és important per reconèixer la feina que ja fa l’EMD i per assegurar un finançament estable.
També es va posar sobre la taula la gestió dels serveis situats a la zona marítimo-terrestre. Actualment l’Ajuntament ja s’encarrega d’alguns elements, com l’arranjament de parcs i jardins, però caldrà seguir treballant en les actuacions d’obres majors. Les dues parts van coincidir en la necessitat de buscar subvencions i vies de finançament per fer front a aquestes actuacions, especialment en un entorn tan sensible i exposat com la franja litoral.
Val a dir que el compromís de fer el manteniment dels parcs i jardins de la zona marítimo-terrestre també ha estat un acord recent entre les dues administracions, i des de L’EST s’ha sol·licitat especialment tenir una cura especial dels dos parcs infantils ubicats davant del Freu i a l’entrada de la Pineda; el primer perquè els nens i nenes de l’escola Portitxol hi van sovint, i per tant cal fer-li una posta a punt, i el de l’entrada de la Pineda (amb un vaixell pirata com a joc principal) perquè requereix d’una inversió important donat que convé canviar el joc, ja trencat en alguns espais.
3. Adquisició d’un edifici per a l’EMD
Un altre punt destacat va ser la recerca d’un edifici per a l’EMD. Tot i que no ha estat possible avançar en la compra de l’antic edifici de La Caixa, es va acordar que l’Ajuntament transferirà a l’EMD els imports previstos als pressupostos de 2025, 2026 i 2027 destinats a aquesta operació. Això permetrà que l’EMD pugui negociar directament la compra d’un altre immoble que s’ajusti a les seves necessitats.
Aquests imports, que ronden el 1.080.000 euros en aquesta legislatura, corresponen al 37% de les inversions municipals que pertoquen a l’àmbit de l’EMD.
4. Pla de Barris i oportunitats de subvenció
La reunió també va servir per analitzar la nova convocatòria del Pla de Barris. Enguany les EMD poden presentar projectes de manera independent, la qual cosa obre la porta a una doble línia de subvencions per al municipi. L’Estartit té la voluntat de presentar-s’hi, però haurà de coordinar-se administrativament amb l’Ajuntament, que és qui haurà de formalitzar la sol·licitud. Considerem aquesta doble oportunitat com una via important per impulsar la millora urbana i social del nucli, ja que els imports subvencionats pel pla de Barris son molt elevats, i permeten realitzar projectes que d’altra forma serien inviables per una EMD com la nostra.
Tot plegat és fruit d’un treball que s’articula des de dos fronts complementaris. D’una banda, la tasca constant de negociació de l’EMD amb l’Ajuntament, imprescindible per defensar els interessos de l’Estartit i garantir que la nostra veu tingui pes en els acords; i de l’altra, l’acció dels regidors que tenim a l’oposició municipal, que amb la seva fiscalització persistent i rigorosa aconsegueixen impulsar millores i pactes beneficiosos tant per al poble com per al conjunt del municipi.
És aquesta combinació la que permet assolir resultats i avançar en un model d’autogovern local que funciona.